Een van de meest gebruikte middelen, waarmee organisaties zich profileren, is het persbericht. Voor veel organisaties is het persbericht zelfs het enige medium om hun boodschap over te brengen aan de buitenwereld. Vaak wordt er geen, of maar een klein budget vrijgegeven voor communicatieactiviteiten. Het sturen van een persbericht is gratis en vrijblijvend. Het is een prima manier om in de publiciteit te komen en de naamsbekendheid te vergroten. Ook kan het net dat beetje extra geven om boven de concurrentie te doen komen. De invloed moet echter niet worden overschat.

Een persbericht vormt slechts een onderdeel van een goed communicatieplan. Het is een relatief goedkope manier van ‘adverteren’. Meestal wordt gekozen voor vakbladen of locale media. Het schrijven en versturen van een persbericht is echter een vak apart. Hierbij worden meestal door onwetendheid, telkens opnieuw dezelfde fouten gemaakt. Voor een succesvol persbericht bent u bij GMMCK aan het juiste adres.

Voordelen van het plaatsen van een persbericht in een massamedium
Een persbericht heeft een puur informerend karakter. Het bevat informatie voor journalisten die nieuwswaarde heeft. De introductie van een nieuw product, een nieuwe klant, een reorganisatie of het jaarverslag bijvoorbeeld. Het zijn allemaal (feitelijke) nieuwsberichten die voor journalisten interessant zijn om aandacht aan te besteden. Een persbericht is vooral geschikt om op een zakelijke, objectieve en efficiënte wijze de aandacht van de pers te trekken en grotere groepen mensen te bereiken.

  • U bereikt veel mensen tegelijkertijd.
  • Een persbericht in de massamedia bereikt snel uw doelgroep.
  • Een persbericht in de massamedia wordt doorgaans beschouwd als betrouwbaar.
  • Er zijn geen kosten verbonden aan het plaatsen van een bericht (Free publicity).

De nadelen van een persbericht
Aan het persbericht zitten niet alleen voordelen vast. Tegenover de voordelen staan ook een aantal nadelen. Nadelen waar serieus naar gekeken moet worden en waar rekening mee dient te worden gehouden, voordat het persbericht geschreven wordt. Soms is het verstandiger te kiezen voor een advertentie, dan een persbericht.

  • Men heeft geen zekerheid dat het persbericht wordt geplaatst.
  • Men heeft geen zekerheid wanneer en/of waar het persbericht wordt geplaatst.
  • Uw persbericht kan verkort of veranderd worden gepubliceerd (Journalisten halen er vaak uit wat interessant is en de rest wordt niet vermeld).
  • Kortom: externe factoren zorgen ervoor dat u uw doel mist.

Een persbericht is voor journalisten pas interessant, als het nieuwswaarde bevat.
Onder ‘nieuwswaarde’ wordt verstaan:

  • De actualiteit van de informatie (Recente ontwikkelingen).
  • De belangrijkheid van de informatie (Hoe negatiever, hoe belangrijker).
  • De afwijking van de informatie (Nieuws dat afwijkt van algemeen gangbaar nieuws).
  • De belangstelling in de informatie (Informatie die de doelgroep interessant vindt).
  • De autoriteit (Komt het van een belangrijke bron).